Interviul de angajare – 33 de întrebări esențiale
August 10, 2022
Timiditatea – impediment sau o arma benefica in cariera de videochat?
August 10, 2022
Show all

Comunicarea – 5 tipuri de comunicare interpersonala si tehnici de perfectionare

Daca ti-ai propus sa iti imbunatatesti cunostintele de baza in materie de comunicare interpersonala, atunci vei gasi in acest articol cele mai importante elemente pe care trebuie sa le cunosti! Vei afla totul despre cele cinci tipuri de comunicare: verbala, nonverbala, scrisa, vizuala si de ascultare. Comunicarea poate avea loc intre un singur emitator si un singur receptor, dar poate avea si in cadrul unui grup. Oamenii iau adesea comunicarea ca de la sine inteleasa, dar aceasta este o parte esentiala a fiintei umane si poate fi interpretata in mod diferit de catre persoane diferite. De aceea este important, mai ales in cazul in care practici o meserie care presupune o interactiune intensiva cu alti oameni, sa cunosti in amanunt toate principiile comunicarii.

1. Comunicarea: importanta relationarii interpersonale

Spre deosebire de alte fiinte necuvantatoare, oamenii au la indemana o intreaga serie de tipuri de comunicare, care ofera o multitudine de avantaje. Dar odata cu marea varietate vine si responsabilitatea de a alege metoda adecvata contextului.

De exemplu, cel mai bun mod de a aplica pentru un loc de munca este transmiterea unui mesaj scris (de preferat prin e-mail) catre persoana care face angajarea sau selectia in vederea angajarii. Este nepotrivit, in acest caz, sa raspunzi unui anunt prin apelarea telefonica si sustinerea unei conversatii. Doar in cazurile in care se solicita in mod expres acest lucru este potrivit.

in alte situatii, este posibil sa fie nevoie sa anunti o persoana cunoscuta despre un eveniment neplacut, caz in care nu este recomandabila comunicarea scrisa prim mesaje text transmise pe telefon sau prin alte metode de comunicare la distanta care presupun transmiterea vestilor in scris.

in astfel de situatii, cand te confrunti cu o situatie mai delicata, este recomandabil sa transmiti vestile verbal si, daca este posibil, personal si direct. in cazul in care nu te poti intalni fata in fata cu persoana careia urmeaza sa i te adresezi, poti folosi una dintre metodele de comunicare video online, astfel incat sa te poti adapta la reactiile interlocutorului si sa il poti ajuta sa isi gestioneze mai bine emotiile si abordarea.

Deosebit de important este si modul in care decizi sa incepi sau sa inchei un anumit tip de comunicare, indiferent despre ce tip de situatie este vorba: placuta sau mai putin placuta. Despre tipuri, modalitati si tehnici de imbunatatire a acestor abilitati vei putea afla mai multe in cele ce urmeaza. Vei putea gasi aici si cateva exemple de mesaje de inceput si incheiere de conversatie, care te pot scoate la nevoie dintr-o situatie mai dificila.

2. Tipuri de comunicare

Cele cinci tipuri de comunicare pe care trebuie sa le cunosti, mai ales daca ai ales cariera de model de videochat, sunt comunicarea verbala, comunicarea nonverbala, comunicarea scrisa, comunicarea vizuala si ascultarea.

2.1. Comunicarea verbala

Comunicarea verbala cuprinde toata comunicarea care foloseste cuvinte vorbite sau cuvinte nespuse, cum este cazul limbajului semnelor. Este important sa intelegeti cum sa va comunicati eficient ideile verbal pentru a evita neintelegerile si pentru a maximiza interesul in timp ce vorbiti. Asigurati-va ca folositi tipul de limbaj potrivit, vorbiti clar, cunoasteti-va audienta, raspundeti in cel mai bun mod si folositi un ton adecvat atunci cand vorbiti.

2.2. Comunicarea nonverbala

Ceea ce se spune de fapt este doar jumatate din batalie – restul consta in ceea ce nu se spune. Aceasta inseamna tonul, expresiile faciale, limbajul corpului, miscarile mainilor si contactul vizual. Atunci cand va faceti constient de ceea ce face restul in timp ce vorbiti, puteti face corectii si, in cele din urma, puteti folosi toate indiciile nonverbale potrivite pentru a va transmite punctul de vedere.

2.3. Comunicarea scrisa

Comunicarea scrisa este o forma de comunicare verbala, dar este atat de diferita de comunicarea verbala vorbita, incat aceasta forma primeste propriul tip separat. Comunicarea scrisa poate lua forma oricarui lucru pe care il scrii sau il tastezi, cum ar fi scrisori, e-mailuri, note, texte, panouri publicitare, chiar si un mesaj scris in cer! in cazul comunicarii scrise, este important sa va cunoasteti audienta, scopul si sa mentineti coerenta pe tot parcursul mesajului scris.

2.4. Comunicarea vizuala

Comunicarea vizuala este una de care poate nu ati auzit, dar este una care completeaza bine celelalte tipuri de comunicare. Comunicarea vizuala consta in transmiterea de informatii, mesaje si puncte de vedere prin intermediul reprezentarilor grafice sau al mijloacelor vizuale. Unele exemple utilizate in mod obisnuit sunt prezentarile de diapozitive, diagramele, modelele fizice, desenele si ilustratiile. Atunci cand folositi comunicarea vizuala in plus fata de comunicarea verbala, nonverbala si scrisa, creati o modalitate foarte eficienta pentru ca mesajul dumneavoastra sa fie auzit si inteles.

2.5. Ascultarea

Poate sa ti se para susprinzator, dar ascultarea este si ea o parte importanta a comunicarii. Se spune ca pentru a fi un bun comunicator, trebuie mai intai sa stapanesti arta de a asculta. Aminteste-ti ca a asculta nu inseamna doar a auzi sau a astepta politicos sa termine de vorbit o persoana pentru ca, in sfarsit, sa iti vina si tie randul sa iti reversi in cuvinte toate gandurile si trairile pe care le ai.

Atunci cand altii vorbesc, ar trebui sa practici ascultarea activa, ceea ce inseamna ca mintea ta ramane treaza si atenta la ceea ce spune interlocutorul, ca esti concentrata la ceea ce comunica, in niciun caz nu este util sa te prefaci ca asculti in timp ce gandurile tale cutreiera prin alte parti.

Daca iti pierzi atentia sau concentrarea, risti sa provoci situatii in care persoana care isi da seama la un moment dat ca in tot acest timp a vorbit singura, „ca televizorul”, cum spun unii, sa se simta jignita. Nimeni nu doreste sa se afle in situatia in care sa descopere ca interlocutorul sau considera drept lipsit de importanta ceea ce are de transmis. Asadar, atentie! Ascultarea activa conteaza!

Astfel, poti afla o multitudine de informatii utile despre preferintele celorlalti, dar si despre lucrurile care ii deranjeaza sau, pur si simplu, nu fac parte din zona lor de interese.

 

3. Tehnici de comunicare si dezvoltare a abilitatilor de comunicare

Atunci cand se face referire la tipurile de comunicare, oamenii vorbesc, de obicei, despre comunicarea interpersonala, spre deosebire de comunicarea intrapersonala. Diferenta este simpla:

  • comunicarea interpersonala este comunicarea care are loc intre oameni sau intr-un grup;
  • comunicarea intrapersonala este comunicarea care are loc in interiorul propriei minti.

O forma obisnuita de comunicare interpersonala este cea care are loc intre un grup mic de persoane. Membrii grupului se afla de obicei fata in fata si participa la un dialog comun, care poate fi ori organizat, planificat (asa cum sunt sedintele), ori spontan (in cadrul unei intalniri prietenesti, informale).

A avea o comunicare interpersonala deschisa cu ceilalti ajuta la depasirea barierelor si la cresterea intelegerii. Aceasta este importanta pentru comunicarea interculturala, pentru comunicarea la locul de munca si, de asemenea, pentru relatiile personale.

Pentru a comunica eficient, este nevoie sa acorzi atentie catorva elemente esentiale, pe care le vom dezvolta in cele ce urmeaza.

Empatia

Persoanele empatice sunt capabile sa inteleaga emotiile celorlalti. Odata ce at inteles si acceptat acest lucru, poti incepe sa relationezi cu o alta persoana pe parcursul conversatiei.

Dar nu uita sa iei in considerare si propriile tale emotii, pentru ca se poate intampla ca propriile sentimente sa te impiedice fie sa transmiti, fie sa receptionezi clar mesajul.

Constientizeaza felul in care te simti, astfel incat sa iti poti gestiona simtirile si reactiile . Trebuie sa fii tot timpul constienta de modul in care acest lucru iti poate influenta capacitatea de comunicare.

incearca sa percepi si sa evaluezi emotiile interlocutorului. Aminteste-ti de modul in care propria ta stare de spirit si propriile tale emotii iti influenteaza capacitatea de comunicare si aplica acest lucru la ceilalti. Ia in considerare si faptul ca starea de spirit a cuiva poate afecta actiunile acestuia din cauza unor experiente anterioare – fie placute, fie neplacute.

Stabilirea unei relatii de incredere reciproca

Este bine sa stii ca poti construi increderea avand conversatii deschise si oneste, precum si adaptandu-ti semnalele nonverbale, cum ar fi tonul, expresiile faciale si limbajul corpului la cele verbale.

Recunoaste si corecteaza eventualele neintelegeri: acestea sunt dusmanul unei comunicari deschise si eficiente. Cu cat le descoperi si le corectezi mai repede, cu atat mai calma va fi toata lumea si cu atat mai repede va veti putea pozitiona pe drumul cel bun.

Gestionarea situatiilor dificile

Una dintre cele mai dificile parti ale comunicarii este atunci cand trebuie sa transmiti informatii mai putin placute. Este important sa alegi cel mai bun tip de comunicare in functie de situatie, fie ca este personal, in scris, formal sau informal – doar tu stii care este mesajul potrivit si cui trebuie sa il transmiti.

Atunci cand trebuie sa comunici in situatii dificile, poate fi coplesitor sau emotionant atat pentru tine, cat si pentru cealalta persoana. Aminteste-ti in astfel de momente de constientizarea si gestionarea propriilor emotii, si cu siguranta iti va fi mai usor sa te adaptezi la situatie si sa te descurci astfel incat momentul sa fie depasit cu mai multa usurinta!

Constientizarea emotionala

Unul dintre cele mai putin discutate, dar foarte importante aspecte ale comunicarii este constientizarea emotionala. Constiinta emotionala este abilitatea de a intelege sentimentele celorlalti, precum si pe ale tale, si de a lua act de modul in care acestea pot influenta o situatie sau o relatie. Este imperativ sa ai o constientizare emotionala ridicata pentru a fi un comunicator eficient.

4. Comunicarea formala si comunicare informala

Un alt mod in care pot fi impartite tipurile de comunicare este in comunicare formala si comunicare informala. Exista momente in care una ar trebui sa fie folosita in detrimentul celeilalte, cum ar fi atunci cand cineva trebuie sa sustina un discurs (formala) sau atunci cand isi face planuri pentru timpul liber cu un prieten (informala).

In comunicarea formala, in care partenerii de conversatie fac parte dintr-un grup, organizatie sau societate, exista trei tipuri de comunicare:

  • Orizontala: aceasta este situatia in care informatiile sau comunicarea circula de-a lungul unei structuri. De exemplu, atunci cand comunici cu colegii sau colegele de serviciu.
  • Verticala: informatiile circula liber in sus si in jos pe cale ierarhica in structura organizationala. De exemplu, seful sefului tau iti transmite tie informatii pe care tu, la randul tau, le transmiti sefului tau direct sau subalternilor.
  • Diagonala: in comunicarea formala pe diagonala, tot personalul angajat intr-o structura este implicat in comunicare.

5. Comunicarea online

In special pentru modelele care activeaza in cadrul unui studio de videochat, cunoasterea tipurilor de comunicare, inclusiv a mesajelor pe care le transmit gestica, mimica si limbajul corpului trebuie sa fie cunoscute in amanunt si controlate in orice moment. De aceste detalii depinde in foarte mare masura succesul profesional intr-un astfel de domeniu complex.

Abilitatile de comunicare se afla in stransa legatura cu dezvoltarea personala, atat de utila nu doar in practicarea unei profesii, dar si in viata de zi cu zi. Este important sa cunosti si sa intelegi toate tipurile de comunicare, dar si sa iti imbogatesti in permanenta cultura generala, astfel incat sa poti deveni un comunicator eficient, care poate sa capteze atentia altor persoane.

Sursa foto: Pixabay.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Intrebare securitate 8 + 1 =